fonty czcionki

Jaki font (czcionkę) dobrać do strony internetowej? 5 ważnych zasad

Font, czcionka, jak odpowiednio dobrać do projektu strony internetowej 

Dobór odpowiedniego fontu, ma bardzo istotny wpływ, na estetykę, czytelność i ogólne wrażenie odbioru strony WWW. Na tym etapie, trzeba przemyśleć strategię odpowiedniego doboru czcionek do witryny, aby pasowała do całego brandu działalności, oraz do gałęzi biznesu, w którym się poruszamy.

Innej czcionki użyje prawnik, innej designer, jeszcze innej wizażystka. O tym jednak później.

Font, czy czcionka, rys historyczny 

Czcionka

Jak podpowiada portal Wikipedia, czcionka, to „rodzaj nośnika pojedynczych znaków pisma drukarskiego”. Innymi słowy, jest to metalowa matryca z poszczególnymi znakami, służąca do nanoszenia, ów znaków na przykład na kartkę papieru.

Zwykło się jednak przyjąć (chyba za pośrednictwem popularyzacji pakietów Microsoft Office), że czcionką również nazywamy cyfrowy zestaw znaków.

czcionka
font

Font

Z Wikipediowej definicji wynika, że font, jest nośnikiem znaków, ale w formie cyfrowej.

Mam nadzieję, że udało mi się w prostych słowach wyjaśnić różnicę formalną pomiędzy Fontem a czcionką. Niemniej jednak możemy o tym, na ten moment zapomnieć, ponieważ w tym artykule będziemy używać, tych słów zamiennie. Po pierwsze spopularyzowało się określanie fontu czcionkami, po drugie tłumaczenie z języka angielskiego, działa wymienne:

Font to czcionka 

Podstawowe zasady doboru fontu do projektu strony internetowej 

Dobór czcionek, to temat rzeka, ale obejmuje kilka podstawowych zasad:

  1. Font należy dopasować, do brandu firmy; Font należy dopasować, do brandu firmy; 

Jeżeli dana działalność posiada już logo, to można zasugerować się fontem, zastosowanym właśnie w istniejącym już Brandzie. Trzeba mieć jednak na uwadze, jeden ważny aspekt. Czcionka musi być czytelna. Jeśli w logu będzie font zbyt designerski, może okazać się, że zastosowanie, go nie wpłynie dobrze na odbiór strony, przez użytkownika.

  1. Dobór czcionki pod kątem niszy, w której się poruszasz;

W różnych branżach, na różnych rynkach, w inny sposób dobiera się style znaków. Innej czcionki użyje na stronę internetową prawnika,  czy notariusza. Takie biznesy użyją czcionek bardziej oficjalnych, nawiązujących do klasycznego stylu. W projekcie takiej strony mogą przeważać czcionki szeryfowe.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że grafik komputerowy, projektant wnętrz użyje dominująco czcionek z rodziny nieszeryfowych, ze względu na bardziej nowoczesny styl.

Tak więc dobór odpowiedniego stylu ściśle powiązany jest z działalnością, dla której projektujemy.

  1. Wybierz dwa, trzy fonty. Spójność i konsekwencja projektu; 

Dobrą praktyką, jest poruszanie się w zakresie 2 – 3 czcionki. Pierwsza czcionka służy, do uwypuklenia nagłówków, tytułów, śródtytułów. Druga czcionka będzie przekazywała treść, za pomocą tekstu. Trzecią czcionkę dobiera się, np. do wyróżnienia cytatów, podpisów itd.

Możesz skorzystać z licznych narzędzi, dostępnych w Internecie, np. FRONTPAIR portal poświęcony, odpowiedniemu dobraniu dwóch podstawowych fontów, do użytku w ramach jednego projektu. Zdarza mi się korzystać z inspiracji wspomnianego portalu.

  1. Łączenie fontów szeryfowych z nieszeryfowymi; 

Jest to jedna z podstawowych zasad, podczas projektowania stron internetowych. W przypadku tworzenia nagłówków tytułów korzystamy z jednej rodziny, a do tekstów używamy znaków z drugiej rodziny.

  1. Czcionka na stronie internetowej powinna być czytelna; 

W większości przypadków za pośrednictwem strony WWW przekazujemy konkretne treści, które mają być jasne i wyraźne dla odbiorcy. W związku z tym krój pisma powinien być czytelny. Trzeba w tym przypadku zadbać o rozmiar, odstępy pomiędzy znakami, kontrast względem tła strony.  Trzeba również pamiętać, żeby na każdym urządzeniu spełnić przesłanki powyższej zasady. Czytelność, czyli rozmiar liter, odstępy między nimi oraz kontrast musi być dostosowany do smartfona, tabletu oddzielnie. To, co będzie dobrze wyglądać na dużym ekranie komputera, niekoniecznie będzie dobrze wyglądać na urządzeniu mobilnym. Powinno się zwrócić uwagę na kontrast. Znaki muszą rezonować z tłem.

pismo

Te podstawowe zasady, towarzyszą mi w kreacji spójnych stron internetowych. Zachowanie tych zasad będą miały wpływ na poziom satysfakcji odbiorców witryny, którą przyszło nam zaprojektować i wdrożyć. Nawet najlepsze treści, starannie wyselekcjonowane informacje, mogą zginąć w gąszczu niewyraźnej, źle sformatowanej czcionki. Stosuj przemyślanie zasady, a Twoje projekty będą czytelne i transparentne.

Przeczytaj artykuł dotyczący podstawowych zasad copywritingu pod SEO, kliknij tutaj.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz